NATURE UNPARALLELED

unnamed (1).jpg

Muran, Formosana, 90 x 60 cm

Ever since the dawn of mankind, man’s obsessive pursuit of new technology and industrialization has led to the exploitation of our planet, and the demise of its creatures. Indeed, the rapid rise of civilizations and modern society has simultaneously led to the unforgiving destruction of nature.

Yet, how can one begin to make sense of man’s turbulent relationship with his natural surroundings? In answering this question, FOCUS features five artists whose works explore the mystery, beauty, and omnipotence of nature and its creatures. As protestors against mankind’s disregard for the destruction of our natural habitat, their works seek to illustrate the idea that ultimately, nature is a force that cannot be harnessed.

Depuis l’aube de l’humanité, la quête obsessionnelle de l’homme pour les nouvelles technologies et l’industrialisation a entraîné l’exploitation de notre planète et la disparition de ses espèces. En effet, l’essor rapide des civilisations et de la société moderne a simultanément conduit à l’inexorable destruction de la nature.

Or, comment donner un sens à la relation turbulente entre l’homme et son environnement naturel ? Pour répondre à cette question, FOCUS présente cinq artistes dont les œuvres explorent le mystère, la beauté et la toute-puissance de la nature et de ses espèces vivantes. En tant que fervents contestataires du mépris de l’homme face à la destruction de son habitat naturel, les œuvres de ces artistes cherchent à illustrer la relation entre l’homme et la nature.

The works of Kang Hyunkyung present a nature never seen before — evoking its indisputable power. Throughout her series, “Gazing”, her paintings feature rich, dark green backgrounds that spotlight animals such as foxes, lions, and cheetahs. The ominous stares of the subject at the viewer almost convey a tinge of sadness, which allude to the detrimental damage of human civilization on the habitat of wild creatures. Other paintings within the same series evoke the innocence of nature by featuring the parental love of the animal subjects. Japanese artist Ryuichi Tomiyama achieves a similar effect with her painting, “Lion” (2019). The artwork depicts a lion staring upwards — as if mesmerized by the colorful brushstrokes that the artist applied to the sky above. The painting, amplifying the solitude of the lion seems to emphasize its vulnerability in a world where humans are lurking predators.

Les œuvres de Kang Hyunkyung présentent une nature encore jamais vue en évoquant sa puissance incontestable. Dans sa série « Gazing », ses peintures aux fonds riches, vert foncé, mettent en valeur des animaux tels que des renards, des lions et des guépards. Le regard menaçant de ces derniers est empreint d’une certaine tristesse, faisant allusion aux dommages causés par la civilisation humaine sur l’habitat de ces créatures sauvages. D’autres tableaux de la même série évoquent l’innocence de la nature en mettant en scène l’amour parental chez les animaux. L’artiste japonaise Ryuchi Tomiyama atteint un effet similaire avec sa peinture « Lion » (2019). L’œuvre présente un lion qui regarde vers le ciel et semble hypnotisé par les coups de pinceau colorés qu’il y voit. La peinture qui souligne la solitude du lion semble insister sur sa vulnérabilité dans un monde où les humains sont des prédateurs tapis dans l’ombre.

unnamed (1).png

Kang HyunKyung, Gazing, 58 x 78cm, Acrylic, gouache, pigment on cotton, 2022

unnamed (6).jpg

Ryuchi Tomiyama

German artist Luzie Schulz also invites the viewer to take a closer look at the wonders of nature by creating artworks that focus on the marvelous complexity of animals. Set against a pitch-black background, her painting “Jelly” features a fluorescent jellyfish, whose splendor is accentuated by its painted scale. By creating brushstrokes of little dots, Schulz draws attention to the intricate structures within nature. Likewise, Taiwanese artist Muran explores the serenity of nature by portraying moments of his daily life — such as having breakfast, in a natural setting. The technique of woodcutting and printmaking furthermore creates a grainy effect, highlighting the details of autumn leaves and flower petals.

L’artiste allemande Luzie Schulz invite également le spectateur à regarder de plus près les merveilles de la nature en créant des œuvres d’art centrées sur la formidable complexité des animaux. Sur fond noir, sa peinture « Jelly » met en scène une méduse fluorescente dont la splendeur est accentuée par sa taille. En peignant par petits points, Schulz attire l’attention sur les structures complexes de la nature. De même, l’artiste taïwanais Muran explore la sérénité de la nature en dépeignant des moments de sa vie quotidienne, comme le petit-déjeuner dans un décor naturel. La technique de la gravure sur bois et de l’impression crée un effet granuleux, mettant en évidence les détails des feuilles d’automne et des pétales de fleurs.

unnamed (2).png

Luzie Schulz, Qualle Bunt

As a modern surrealist, Ana Kim’s art defies the boundaries imposed on imagination by breaking the rules of nature. Her paintings displace the sense of time and space by featuring animals in unconventional settings, such as a chimpanzee depicted by the seaside, or a leopard against the backdrop of a glacier. In her painting “Dee(a)r Woman”, set in an oniric landscape, a sleepwalking female is followed by a curious stag. Indeed, Kim imagines through her art a peaceful and harmonious relationship between man and animal — one that perhaps cannot be actualized in modern society.

En tant que surréaliste moderne, Ana Kim défie les limites imposées par l’imagination en brisant les règles de la nature. Ses peintures bouleversent la notion de temps et de l’espace en mettant en scène des animaux dans des cadres hors du commun, comme un chimpanzé au bord de la mer ou un léopard avec pour toile de fond un glacier. Dans son tableau « Dee(a)r Woman » qui se déroule dans un paysage onirique, une femme somnambule est suivie par un cerf curieux. En fait, Kim imagine à travers son art une relation paisible et harmonieuse entre l’homme et l’animal – une relation qui ne peut probablement pas se concrétiser dans notre société moderne.

unnamed (2).jpg

Ana Kim, Window Leopard, 35.8 x 35.8 in, Acrylic on Canvas, 2020