REDISCOVERING THE PAST, THE PRESENT, AND THE FUTURE

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Machina Infinitum, Intersecting Dimensions, Fractals and VFX

With the rise of modern technology and artificial intelligence (A.I.), the connotation of art has also witnessed a grand revolution. Escaping from the boundaries of the static, the art of today is immersive, transportable, and encapsulates infinite possibilities. Indeed, defying the limits of artistic creation is a theme which the six artists from the MORF Gallery featured by FOCUS this week endeavour to probe. Soon to be featured at the Focus Art Fair taking place at the Louvre in September, these artists bring forth to the viewer fascinating displays of vivid dreamscapes and mesmerising hallucinations through their exploration of state-of-the-art mediums.

Avec l’essor de la technologie moderne et de l’intelligence artificielle (IA) notre perception de l’art a également une importante révolution. Dépassant les frontières du statique, l’art actuel est de plus en plus immersif, mobile et recèle de possibilités infinies. Les six artistes de la galerie MORF présentés par FOCUS cette semaine s’efforcent de défier les limites de la création artistique. Prochainement présentés à la FOCUS Art Fair qui se tiendra au Carrousel du Louvre en septembre, ces artistes mettent en scène de fascinants paysages oniriques et d’envoûtantes hallucinations grâce à l’utilisation de supports ultramodernes.

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Steve Matson, Odyssey

Artists Steve Matson, and the dynamic duo ‘Machina Infinitum’ harness the power of artificial intelligence by creating digital artworks that are in motion. The works of Matson are not just images, they are immersive experiences in which the viewer finds themselves transported to another reality. Created with a combination of traditional painting, cinematography, and digital effects, his works such as ‘Odyssey’ depicts other-worldly scenes with ever-morphing shapes and colours. Likewise, the duo ‘Machina Infinitum’ also creates complex universes with 3D art. They draw on their own backgrounds as fractal and VFX artists in their artwork ‘Intersecting Dimensions’ — a futuristic, mesmerising masterpiece that defies the limitations of scale, time, and meaning.

Les artistes Steve Matson et le duo dynamique “Machina Infinitum” exploitent le pouvoir de l’intelligence artificielle en créant des oeuvres d’art numériques en mouvement. Les oeuvres de Matson ne sont pas de simples images, ce dont de réelles expériences immersives dans lesquelles le spectateur se voit propulsé dans une tout autre réalité. Mêlant à la fois peinture traditionnelle, cinématographie et effets numériques, ses oeuvres telles que “Odyssey” dépeignent des scènes dépeignent des scènes d’un monde parallèle avec des formes et couleurs en constante métamorphose. Quant au duo “Machina Infinitum”, il crée également des univers complexes grâce à l’art 3D. Ils s’appuient alors sur leurs propres expériences en tant qu’artistes fractals et VFX pour créer leur oeuvre “Intersecting Dimensions”, un chef-d’oeuvre futuriste et envoûtant qui défie les limites de l’art 3D.

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Kevin Mack, Gala Nisha Raha 3

Although working with a digital medium, artists Kevin Mack, Daniel Ambrosi and Pindar Van Arman are inspired by natural phenomena and the human experience. In his own words, Mack believes that “the abstract is the universal language of consciousness, nature, and reality itself”. Indeed, his artwork series ‘Gala Nisha Raha’ combines these three elements by alluding to neurology. In ‘Gala Nisha Raha 3’, the viewer is presented with a scene almost from under the microscope - we stare as the fluid shapes, reminiscent of cell clusters, shapeshift and evolve. Like Mack, Ambrosi and Van Arman also create new realities by depicting vivid dreamscapes. In Ambrosi’s ‘Hi Ute Ranch Abstract Dream’, the looping video, zooming in on the colourful brush strokes, traps the viewer in a perpetual dream-like state, as if mimicking our subconscious minds. Similarly hallucinatory, the works of Van Arman display morphing neon colours which disperse and momentarily condense to take the form of certain shapes. In ‘Quantum Skull’, a robot-painted artwork, we become absorbed by the movement of the materialising colours that emerge before our very eyes.

Bien que travaillant avec un support numérique, les artistes Kevin Mack, Daniel Ambrosi et Pindar Van Arman s’inspirent des phénomènes naturels et de l’expérience humaine. Mack estime que “l’abstrait est le language universel de la conscience, de la nature et de la réalité même”. En effet, sa série d’oeuvres “Gala Nisha Raha” combine ces trois éléments en faisant allusion à la neurologie. Dans “Gala Nisha Raha 3”, le spectateur est confronté à une scène presque microscopique. Nous pouvons contempler les formes fluides rappelant des grappes de cellules changer de forme et évoluer. A l’instar de Mack, Ambrosi et Van Arman inventent également de nouvelles réalités en dépeignant des paysages de rêves saisissants. Dans “Hi Ute Ranch Abstract Dream” d’Ambrosi, la vidéo se focalise sur les coups de pinceau colorés tout en plongeant le spectateur dans un état de rêve perpétuel, comme si l’artiste reproduisait notre subconscient. Tout aussi hallucinantes, les oeuvres de Van Arman arborent des couleurs néon qui se dispersent et se condensent momentanément pour se transformer en certaines formes. Dans “Quantum Skull”, peinte par un robot, nous sommes absorbés par le mouvement des couleurs qui se matérialisent sous nos yeux.

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Daniel Ambrosi, Hi Ute Ranch Abstract Dream

Artificial intelligence comes with connotations of futurism and the abstract. Yet, the artist team, ‘Oxia Palus’ takes on a unique approach to state-of-the-art technologies, and harnesses the power of A.I. through the reconstruction of lost art. Although coming from different backgrounds, the Oxia Palus team are motivated to resurrect pieces of art that have been lost in the past. Through extensive researching skills as well as the use of technology such as spectroscopic imaging and 3D printing, the artists have managed to identify several lost masterpieces, such as hidden paintings of Modigliani and Leonardo Da Vinci. By recovering these paintings which were forgotten throughout time, the artists are not only reviving a work of art — but more importantly they are bringing back to life a piece of cultural history.

L’intelligence artificielle est souvent associée à des concepts de futurisme et d’abstraction. Pourtant, le groupe d’artistes “Oxia Palus” adopte une approche unique vis-à-vis des technologies de pointe et exploite le pouvoir de l’intelligence artificielle en reconstruisant des oeuvres d’art perdues. Bien que provenant d’horizons différents, le groupe d’Oxia Palus souhaite ressusciter des oeuvres d’art qui ont été perdues dans le passé. Grâce à des recherches et à l’utilisation de technologies telles que l’imagerie spectroscopique et l’impression 3D, les artistes ont réussi à identifier plusieurs chefs-d’oeuvres perdus, tels que des peintures cachées de Modigliani et de Léonard de Vinci. En retrouvant ces tableaux oubliés au fil du temps, les artistes ne font pas seulement revivre une oeuvre d’art, mais tout un pan de l’histoire culturelle.

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Pindar Van Arman, Quantum Skull

Written by Rose Wei